کد مطلب:276295 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

حق آقا و ارباب بر بنده
در زیارت جامعه آمده است: «وَالسَّادَةُ الوُلاةُ»؛ و سروران سرپرست.

و در حدیثی از رسول اكرم صلی الله علیه وآله از طریق مخالفین وارد شده: ما فرزندان عبد المطلب سروران اهل بهشت هستیم؛ من و علی و جعفر و حسن و حسین و مهدی علیهم السلام.

می گویم: بیان سیادت و آقایی امامان علیهم السلام نسبت به ما، از آنچه گذشت ظاهر و ثابت می شود. و معنی سیادت آن بزرگواران این كه: ایشان از خود ما در تمام امور اولی و شایسته تر هستند، چنان كه خداوند متعال فرموده: «اَلنَّبِیُّ أَوْلی بِالمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ...»؛ [1] پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است.

و در كفایة الاثر روایت مسندی از حسن بن علی علیهما السلام آورده كه فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله به علی علیه السلام فرمود: من به مؤمنین از خودشان به خودشان اولی و سزاوارترم. سپس تو ای علی از مؤمنین به خودشان سزاوارتری، آن گاه بعد از تو حسن سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و پس از او حسین سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، سپس علی سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او محمد سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او جعفر سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او موسی سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او علی سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او محمد سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او علی سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او حسن سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، و بعد از او حجّت بن الحسن سزاوارتر است به مؤمنین از خودشان، امامان نیكوكار، آن ها با حقّ و حقّ با آن ها است. [2] .

نزدیك به همین مضمون در كافی و كمال الدین نیز روایت شده است و از حضرت



[ صفحه 100]



ابوالحسن موسی علیه السلام روایت شده كه فرمود: مردم در اطاعت كردن، بردگان ما هستند. [3] .


[1] سوره احزاب، آيه 6.

[2] كفاية الاثر: 211؛ و اصول كافي: 187:1؛ و كمال الدين: 270:1.

[3] اصول كافي: 187:1.